maandag 2 mei 2016

Indrukwekkend bezoek PS 89

In deze blog, maar liefst 2 verslagen en 1 filmpje: David heeft zijn ervaringen beschreven en aansluitend Guido's verslag! Bekijk ook de clip van deze eerste dagVeel leesplezier:



Na 3 dagen de tourist te hebben gespeeld zijn we vandaag begonnen met hetgeen waarvoor we naar de USA zijn gekomen. Big Picture scholen bezoeken, praten met de leerlingen en docenten, sfeer proeven, ideeën opdoen en enthousiast worden.


We verzamelden om 8.15 in de lobby, het werd allemaal wat later vanwege vergeten stroopwaffels, maar eenmaal gereed konden we naar de metro en op weg naar de The Williamsbridge School in Bronx NY.


De binnenkomst gaat iets anders dan bij Nederlandse scholen. Er stonden 3 bewakers en ze moesten onze paspoorten inzien. Waarom? Geen idee, maar het zal vast niet zomaar zijn. Er was geen onveilige sfeer in de school, maar of dat door de bewaking kwam betwijfel ik.

Na de officiele ontvangst door onze Amerikaanse BPL Coach Dana Luria en de Principals Ralph Martinez en jared kreiner gingen we de advisorys in.

We hebben 4 verschillende groepen bezocht waarin we kennis maakten met hun manier van werken. In de eerste groep (6th grade) ging het erg om samenwerken en reflecteren over hoe de samenwerking verliep. De leerlingen moesten een zo hoog mogelijk bouwwerk maken van (ongekookte) spaghetti en marshmallows (Marshmallows contest) Bekijk ook de tedtalk over deze contest. En hoe kan het ook anders deze oefening moest gezien worden in het grote plaatje.




In de tweede advisory (7th grade) kwamen de leerlingen aan het woord. De leerlingen gingen presenteren over hun project. We luisterden naar een presentatie over daklozen en over racisme, je kunt de powerpoint presentatie bekijkengemaakt door de leerlingen uit deze klas. Klik op deze link.


Ook hebben de leerlingen uit de 7th grade een filmpje bekeken van de Gooise Praktijkschool in Hilversum. We hoorden veel WOW en YO! `I want that too`. Daarna was er gelegenheid om met de leerlingen een op een te praten. Ik raakte aan de praat met Sehahgenie. De jongen had vanaf het begin mijn aandacht. Hij hield alles in de gaten, maar was ondertussen erg open en had een vrolijke uitstraling. Hij vertelde dat hij bij een jeugdbende had gezeten en dat hij daar nu uit was, mede dankzij zijn advisor en BPL. Ik vroeg hem hoe dan. Het antwoord was simpel, maar vaak o zo moeilijk. Relatie opbouwen. “Ik werd gehoord, er was aandacht voor me en ik werd serieus genomen en niet als een clown gezien”. “Als ik problemen heb kan ik die altijd bespreken, dat moet ik wel anders kan ik verder toch niets leren”. Ook de andere leerlingen weten heel veel van elkaar. We zijn net een familie. Hij vertelde met een grote glimlach hoe trots zijn moeder was toen ze op school kwam. Hij had een hoop goede dingen gedaan die hij kon laten zien en waar hij terecht trots op was. 
Een jongen vertelde ook dat school voor hem ontstressen is en dat hij op school altijd lacht. Dat zegt genoeg over de thuissituatie van veel van deze leerlingen. Toen we vertelden dat we in The Bronx in het hotel waren was ook iedereen verbaasd, zelfs de leraren. “O no, Really, No Way are you sure”. “Yes we are sure, en het bevalt ons prima”. Op een vechtpartij bij de metro na en een hoop zwervers voelen we ons nog veilig.



Na de lunch met wraps, sausjes, chips en fruit mochten we meedoen met de Pick me up. In de groep van 11 waren 10 verschillende nationaliteiten. We gingen in een kring staan en kregen allemaal een blokje in ons handen. Er werd een verhaal voorgelezen en als je right hoorde moest je het blokje doorgeven naar rechts en bij left naar links. Toen het voorbij was werden er vragen gesteld over het verhaal. Ook dit was onderdeel van het grote plaatje. Hoe goed luister je als er gecommuniceerd wordt, of ben je met andere dingen bezig. Wat weet je nog van wat er tegen je gezegd is door iemand anders.


In de laatste groep konden we na een voorstel rondje vragen stellen aan de leerlingen. De leerlingen konden prima reflecteren over hun ontwikkeling die ze hadden meegemaakt. Ze wisten te benoemen hoe ze gegroeid waren en hoe dat gekomen is. Ze straalden plezier uit en ook waren ze respectvol naar elkaar. Een meisje benoemde het mooi. "Ik vind echt niet iedereen even leuk, maar ik tolereer wel iedereen, eigenlijk hetzelfde als mijn kleine broertje".
 

Wat mij vandaag is bijgebleven is dat 3 RRR, relatie, relevantie en resultaat 5 RRRRR moet zijn. Relatie, relatie, relatie, relevantie en resultaat. Hoe dit in te roosteren in het Nederlandse systeem? Dat is een andere uitdaging, maar dat relatie opbouw positief effect heeft op de leerling en dus ook op de maatschappij is wel duidelijk.

                                      David


Het 2e verslag geschreven door Guido:


Na 2 dagen NYC te hebben ontdekt, het 1e schoolbezoek. NY was fantastisch, maar nu is het tijd voor diepgang. P.S.89 is een middle school met 1500 students. We werden hartelijk ontvangen door Dana Luria (onze BPL Coach) en later door schoolleiders Ralph en Jarred.  
 
 

 
We waren aanwezig in een klas met kids van de leeftijd van 11 tot 13 jaar, grade 6/7/8. Wat me sterk opviel, is de band tussen lln. en hun advisor; relationship is all what matters, dus! Dat is het fundament. Er zijn 2 teachers per klas. P.S. 89 is, by the way, ook een elementery school. Klassen zijn groot, het dubbele bijna dan wat wij gewend zijn, nl. een kleine 30. De sfeer in de klas is ontspannen en wat me opvalt is de positieve houding, in general. Een ander groot verschil is dat er geen praktijklokalen zijn alles gebeurt op stage, extern dus. Motto van BPL is: Build a tower, build a dream.
 
 De school hangt vol met werkstukken en opvallend intekenlijsten, overzichten, roosters ed. Alles zichtbaar en de verantwoordelijkheid ligt grotendeels bij de lln. In het lokaal en in de gangen (bekijk het filmpje) overzichten met vakken: Math, ela, writing en science. We maakten een marshmellow challenge mee, de kids waren al begonnen toen we binnen kwamen. Daarna de share out -waarvan ik veel leerde-: bespreking van de opdracht:wat is de gebruikte strategy, welke skills heb je gebruikt. Go with the flow is terugkomend motto. Hierna reflectie: Foto's werden getoond van andere -allerhoogste- marshmellow challenges, hoe vind je de activiteit, waarom, rol docent, opruimen. Sterk vond ik dat de cirkel zo weer rond is!
Verder werd gesproken over 'glows en grows': Wat gaat goed en waar word je blij van. Overal hoor je van de lln. terug de essentiële rol van de advisor. Like a Family. Sharing is een andere BPL poot. Er is ook een zgn. Safe zone, fouten maken mag! Er werd een presentatie over homelessness gegeven door 5 lln. Opvallend dat hierna geen vragen werden gesteld. Acceptatie werd vaak benoemd. Ik vond het een super inspirerende dag. Vooral de Challenge, de afronding vond ik erg sterk.
 
That's all Folks. Guido.

 Bekijk ook het clipje van deze eerste dag:


 

 

 

 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten